Kylián – Fonte – Pickett heet de jongste voorstelling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Ietwat verwarrend, want eerst snijdt het gezelschap Helen Pickett’s wereldcreatie Reign aan. Na een eerste pauze volgt dan Nicolo Fonte’s nieuwe creatie Made Man. De avond wordt afgesloten met Jiri Kylián’s 27’52’’ dat zijn wereldpremière in februari 2002 kende.
De drie werken hebben elk een sterk verschillend karakter. Reign is subliem poëtisch, intimistisch ook met mooie solo’s door Eva Dewaele die op muziek van Rachmaninov en Mendelssohn danst. Vooral cello en piano horen we tijdens Reign terwijl de ballerina’s diagonale en cirkelvormige lijnen trekken, op een zeer verfijnde gracieuze manier. De choreografie leunt van de drie werken het dichtst aan bij klassiek ballet.
Na de vrouwen, was het aan de mannen om hun fysieke kracht te tonen in een wervelende “Made Man”. Aan het applaus te horen, was dit de publiekslieveling. Niet meer dan terecht trouwens. De muziek van Anne Clyne, Julia Wolfe en David Lang mengde barokachtige geluiden met hedendaagse strijkers. Die soundtrack stond volledig ten dienste van de choreografie. Beide vulden elkaar perfect aan wat voor een ongeziene spanningsboog zorgde in een voorstelling rond verraad, rivaliteit, macht en broederschap die van begin tot slot zo sterk intrigeerde dat je een speld kon horen vallen in de Vlaamse Opera.
In de meeste balletten dragen de mannen een ondersteunde rol, zodat de ballerina’s ten volle tot hun recht kunnen komen. Hier is het Joelle Jospert, als enige vrouw die hunkert tussen 2 mannen, die aanleiding is voor verdeeldheid bij hen. Door gebruik te maken van trapstructuren, kunnen de dansers meer verticale lijnen maken, meer lifts, meer evenwichtsoefeningen op die mobiele structuren ook, waardoor het geheel zeer dynamisch en krachtig oogt. De kracht van stilte bewijst zich andermaal, waarna percussie op potten en pannen een finale inluiden. Alain Honorez bewijst samen met Garrett Anderson en alle andere mannen, dat fysieke kracht, en een stevige emotionele doorleving elkaar perfect kunnen ontmoeten. Fe-no-me-nale prestatie van een zinderende choreografie.
Dirk Haubrich verzorgde de muziek voor Kylián’s 27’52”. De man gebruikte twee thema’s van Mahler en mengde die met veel gesproken tekst die ook soms achterstevoren werd afgespeeld. De productie speelt met schaduw, er wordt opvallend veel gegleden op de bühne. Veel kortere en hoekerige bewegingen zien we ook, aan een snel tempo, wat van de dansers stevige technische eisen stelt in combinatie met een perfecte timing. Kylián creëert hiermee een fusie tussen ballet en moderne dans, waarbij witte repen uit het dansvlak geïntegreerd worden. Die repen worden weggesleept terwijl er een danser op staat, of er wordt een golfbeweging ingelegd, zodat de danser zijn evenwicht moet zien te houden. Op papier lijkt dit sterk, maar visueel komt het maar slordig over.
Enthousiast zijn we wel dat de choreografie veel nadruk legt op de schaduwen van de dansers. En hoewel het werk geen plot lijkt te hebben, is de switch naar een eerder fragiel einde met Mikel Jauregi en Melissa Ligurgo ronduit mooi. Ligurgo wist ons als half-soliste ook eerder in het werk te boeien tijdens een sterk duet met Craig Davidson.
Kylián – Fonte – Pickett – of moeten we dat best andersom lezen? – bezorgde ons een mooie avond, met als uitschieter Fonte’s “Made Man”.
< Bert Hertogs >
Reign**
Muziek:
Sergei Rachmaninov
13 preludes for piano, Op.32, No.5 in g-sharp minor
Cello Sonata in g minor, Op.19, Allegro Scherzando
Two pieces for cello and piano, Op.2, Danse orientale
Felix Mendelssohn
Piano Trio No.2 in C minor, Op.66, Scherzo: Molto Allegro Quasi Presto
Wereldpremière op 19 maart 2010, Vlaamse Opera, Antwerpen, België
door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen
Made Man***
Muziek:
Anne Clyne - “Paint Box” en “fits + starts”
Julia Wolfe - “Dark Full Ride: Part 1”
David Lang - “Stick Figure”
Wereldpremière op 19 maart 2010, Vlaamse Opera, Antwerpen, België
door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen
27’52”**
Muziek:
Dirk Haubrich - compositie gebaseerd op 2 thema’s van Gustav Mahler
Wereldpremière op 21 februari 2002, Lucent Danstheater,Den Haag, Nederland
door het Nederlands Dans Theater 2
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
03OCT
Janet Jackson
Sportpaleis Merksem
18OCT
Aaron Blommaert
Het Depot Leuven
08MAR
Whitney
Stadsschouwburg Antwerpen
08DEC
Onze Jordaan
Chasse Theater Breda
16MAR
Malle Babbe
Chasse Theater Breda
30APR
Tate McRae
Lotto Arena Merksem
01MAY
Dave Matthews Band
Vorst Nationaal Brussel
01MAY
Kung-Fu
Stadsschouwburg Antwerpen
03MAY
De Miskenden
CC Brasschaat
03MAY
Prins Arthur V
Stadsschouwburg Sint-Niklaas
04MAY
CQ
CC Kapellen
04MAY
We Have a Dream
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
04MAY
Kiss The One We Are
deSingel Antwerpen
26APR
Rhythm Of The Dance ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
25APR
Mamamanie ★★★★1/2
DE Studio Antwerpen
24APR
The Fall Guy ★★
Kinepolis Antwerpen
22APR
Abigail ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
20APR
Ravensbrück ★★★★★
MAS Antwerpen
20APR
Magdalena ★★★★1/2
Blikfabriek Hoboken
19APR
Prins Arthur V ★★★
DE Studio Antwerpen